Hvorfor avvikler PatientSky internettløsningene sine?
Årsakene til dette er sammensatt, men vi ser nå at det finnes bedre alternativer på markedet enn det vi i PatientSky kan levere til en fornuftig pris.
Vi anerkjenner også at fysisk infrastruktur aldri har vært en del av vår kjernevirksomhet og at kundene våre vil få mer verdi tilbake om vi konsentrerer oss om å lage de beste sky- og webbaserte journalsystemene på markedet.
Hvilke PatientSky-produkter er det som avvikles 31.10.2023?
Alle internettløsninger fra PatientSky avvikles 31.10.2023. Tilhørende maskinvare og tjenester avvikles samtidig.
Dette inkluderer tilhørende maskinvare slik som Smartboks og aksesspunkt til WiFi, samt 4G-redundans (viderekobling av internettlinje til mobilnett over 4G) og telefonredundans (viderekobling av telefonsystem til mobiltelefon).
Journalsystem, videoløsning og telefonsystem vil ikke bli berørt, og vil fortsette å fungere som normalt.
Hva må jeg gjøre for å beholde internettforbindelsen min etter 31.10.2023?
Før 31.10.2023 må du ha byttet til ny hovedleverandør. Du velger selv hvilken hovedleverandør du vil benytte. Internettforbindelsen din leveres i dag av PatientSky gjennom Telenor eller GlobalConnect, og de har tilbudt seg å overta kundeforholdet du har med PatientSky i dag. For å benytte deg av dette tilbudet må du bestille overgang senest 01.06.2023. Benytter du NHN sine tjenester må du også bestille en router fra NHN her senest 01.06.2023.
Bestill migrering av din internettforbindelse her
Dersom du har andre internettrelaterte produkter og tjenester fra PatientSky som avvikles samtidig som internettforbindelsen din, må du sørge for å ta kontakt med ny leverandør for å undersøke hva de kan tilby og ikke. Dette gjelder særlig dersom du har aksesspunkt til WiFi eller 4G-redundans (viderekobling av internettlinje til mobilnett over 4G).
Hva skjer dersom jeg ikke bestiller overgang med Telenor eller GlobalConnect før 01.06.2023?
Dersom du ikke benytter deg av tilbudet til Telenor eller GlobalConnect før 01.06.2023, kan de ikke lenger garantere at de kan levere ny internettforbindelse til deg før PatientSky avvikler sine løsninger 31.10.2023.
Hvorfor må jeg nå betale mer for internettforbindelsen min?
Dette er en konsekvens av at ulike leverandører har ulike driftskostnader, og at Norsk helsenett har forskjellige priser avhengig av hva slags type tilknytning du som kunde har til helsenettet. Med ny leverandør vil du mest sannsynlig få en annen type tilknytning til helsenettet enn du har hatt hos PatientSky.
PatientSky har heller ikke gjennomført prisøkninger på dette produktet til tross for at det er blitt vesentlig dyrere og vanskeligere for oss å drifte de siste årene. Prisen du betaler i dag til PatientSky er derfor kunstig lav sammenlignet med tilbudet du har fått fra Telenor eller GlobalConnect. Dette er en medvirkende årsak til at vi nå velger å ikke satse mer på denne produktlinjen da vi ser at andre leverandører, som har internett som sin kjernevirksomhet, kan levere bedre produkter til lavere priser på akkurat dette området.
Trenger jeg ny tilknytning til helsenettet?
Det kan hende at du må sette opp en ny tilknytning til Norsk helsenett (NHN).Per i dag, har man hos PatientSky en indirekte tilknytning til helsenettet gjennom vår Smartbox. Andre leverandører, inkludert Telenor og GlobalConnect, har ikke den samme tekniske muligheten i sitt produkt og derfor kan du ha behov for en direkte tilknytning til helsenettet gjennom Norsk helsenetts ruter.
Benytter du NHN tjenester utenom journalsystemet må du også bestille en router fra NHN, denne ruteren gir deg muligheten til å nå helsenettet lokalt. Eksempel er lege som trenger tilgang til Kjernejournal eller å melde dødsfall og dødsårsak via dodsmelding.nhn.no (kun tilgjengelig i helsenettet).
Tilgang til helsenettet bestilles hos NHN - her velges Tilknytning til Helsenettet levert av egen linjeleverandør.
Ruteren fra Norsk helsenett (som også gir tilgang til helsenett lokalt via nettleser) har en pris på: 740 kroner per måned ekskl. mva. samt en etableringsavgift fra 5.290,- til 13.220,- ekskl. mva. Dette kommer i tillegg til Norsk helsenetts medlemsavgift som dere allerede betaler i dag. Dersom ditt foretak tidligere har hatt en "direkte tilknytning" til Norsk helsenett fra før dere gikk over til PaientSky's Smartbox, kan etableringspris reduseres til 5.290,- ekskl. mva. NHN vil sjekke dette på hver bestilling slik at du får riktig pris.
Hva gjør vi med utstyr som ikke lenger skal brukes?
Alt utstyr kan leveres til nærmeste miljøstasjon eller returneres per post til PatientSky. Ta kontakt med PatientSkys supportavdeling for mer informasjon.
Avtalen jeg har med PatientSky gjelder for raskere internett enn jeg nå får
Dersom du trenger direkte tilknytning til helsenettet via egen internettleverandør, vil hastigheten inn og ut av helsenettet være oppad begrenset til 50 Mbit/s grunnet tekniske begrensninger i infrastrukturen Norsk helsenett bruker til å kryptere trafikken din. Norsk helsenett tilbyr også en dedikert internettforbindelse for kunder som trenger økt hastighet. Les mer om dette på Norsk helsenetts nettsider, eller ta kontakt med Norsk helsenett direkte for mer informasjon.